Frende.no støtter ikke lenger Internet Explorer 11. Vi anbefaler at du bruker en sikker og moderne nettleser som Chrome, Edge, Safari eller Firefox.
Enkel og rask helseerklæring
For å kjøpe forsikringer for liv og helse må du levere en helseerklæring. Du leverer den elektronisk med PC, nettbrett eller mobil. Det er fort gjort og svært enkelt.
Frende var det første forsikringsselskapet i Norge som fikk elektronisk helseerklæring. Det fikk vi i 2009.
Siden den gang har den blitt videreutviklet flere ganger – alt for at den skal bli så enkel og effektiv som mulig for deg.
Helseerklæringen til Frende er enkel å fylle ut og svært brukervennlig.
Du kan for eksempel avbryte utfyllingen når som helst og komme tilbake til den uten å måtte gjøre noe arbeid på nytt.
I Frende er det helt trygt å levere elektronisk helseerklæring. For å levere denne må du ha BankID eller BankID på mobil. Din rådgiver hjelper deg gjerne med å få dette på plass hvis du trenger det. Disse løsningene er helt trygge og har det høyest mulige sikkerhetsnivået. Vi sender deg alle dokumenter (for eksempel forsikringsbevis) elektronisk.
Ofte stilte spørsmål
Hvor finner jeg den elektroniske helseerklæringen?
Når du har kjøpt forsikringer som gjelder liv og helse enten via rådgiver eller i nettbutikk, finner du helseerklæringen på Min side på Frende.no, eller du går via en link fra en e-post fra oss.
Hva skal jeg opplyse om i min helseerklæring?
Du skal opplyse om alle relevante sykdommer, skader eller plager du har eller har hatt før du søker forsikring. Med relevant menes alle sykdommer, skader, eller plager, med unntak av tilstander som forkjølelse, halsbetennelse eller influensa. Hvis du er i tvil om noe bør opplyses om, velg alltid å opplyse om det. Våre helsevurderere vil så vurdere om dette er relevant informasjon eller ikke.
Jeg vet ikke hva jeg skal svare på spørsmålene. Hva gjør jeg?
Hvis du er usikker på hva du skal svare, ring gjerne våre helsevurderere. De kan ikke fortelle deg hva du skal fylle ut, men de kan hjelpe deg å forstå spørsmålet.
Du kan også få tak i detaljer og informasjon fra legen din, men det er ikke nødvendig å oppsøke lege i forbindelse med utfylling av helseerklæringen.
Jeg finner ikke riktig diagnose. Hva gjør jeg?
Dersom du ikke finner riktig diagnose, kan du ringe våre helsevurderere, så vil de hjelpe deg med å få lagt inn korrekt informasjon.
Hvordan kontakter jeg Frendes helsevurderere?
Ring 55 15 39 50. Da kommer du til helsevurdering.
Frende skal forsikre sykdom og skade som oppstår uforutsett og frem i tid. Forsikringsselskapene er pålagt ved lov (Forsikringsavtaleloven) å innhente helseopplysninger for å kunne sette riktig pris og vilkår på de forsikringer som søkes. Prisen du får oppgitt av din forsikringsrådgiver er fastsatt på bakgrunn av alder, yrke og forsikringssum. Det er først etter gjennomført helsevurdering at endelig pris og vilkår for din forsikring blir fastsatt.
Har tidligere sykdommer noe å si for forsikringen min?
Om tidligere sykdommer, skader eller plager får noe å si for forsikringen avhenger av flere forhold. I vår vurdering vektlegger vi forhold som i fremtiden kan gi økt risiko for sykdom eller nedsatt arbeidsevne.
På bakgrunn av helseopplysningene kan du i noen tilfeller få en begrensning (reservasjon) eller et tillegg i pris. Det kan også hende at vi på bakgrunn av helseopplysninger ikke kan tilby deg forsikringen og at vi derfor må avslå søknaden. Hvis du som følge av helseopplysninger får pristillegg, reservasjon eller avslag, får du en skriftlig begrunnelse for dette på "Min side".
Alle forsikringsselskap forholder seg til felles retningslinjer, som er utarbeidet av nemda for helsevurdering (NHV).
Hva skjer hvis jeg ikke er ærlig når jeg fyller ut helseerklæringen?
Hvis du svarer uriktig eller svært mangelfullt på spørsmålene, kan det føre til at vi avslår forsikringssøknaden, eller at vi ikke blir ansvarlig i et erstatningstilfelle.
Ved et erstatningskrav, vil vi alltid sjekke om opplysningene du gav i helseerklæringen på søknadstidspunkt var korrekte.
Når er jeg forsikret?
Du er forsikret fra du har kjøpt og betalt for forsikringen. Men det er noen begrensninger i forsikringssummer på de ulike personforsikringene inntil helseerklæringen er levert og godkjent.
For engangsutbetalinger ved død gjelder en samlet begrensning på inntil to millioner kroner.
For engangsutbetalinger ved uførerisiko gjelder en samlet begrensning på inntil en million kroner.
For uførerente gjelder en samlet begrensning på inntil 100 000 kroner med årlig utbetaling.
For kritisk sykdom gjelder en samlet begrensning på inntil en million kroner.
Beløpene over gjelder per forsikret person.
Hvis helseerklæring ikke leveres innen 30 dager etter kjøpet, vil forsikringen bli avsluttet. Eventuelle begrensninger står det om i forsikringsvilkårene.
Hva gjør forsikringsselskapet med helseopplysningene?
Forsikringsselskapene har konsesjon fra Datatilsynet til å behandle helseopplysninger. Konsesjonen gir strenge retningslinjer for hvordan opplysningene skal oppbevares og benyttes. Rutiner utformet i dialog med forbrukermyndighetene og Legeforeningen sikrer at:
det kun spørres om informasjon som er relevant for risikoen.
informasjonen ikke misbrukes.
informasjonen blir behandlet strengt konfidensielt.
Hvor lang tid tar det å behandle en søknad om personforsikring?
Saksbehandlingstiden kan variere. Noen får forsikringen godkjent i samme øyeblikk som de leverer den elektroniske helseerklæringen. I andre tilfeller kan det være nødvendig å innhente ytterligere helseopplysninger fra lege, NAV eller andre som du i din fullmakt gir oss tillatelse til å innhente opplysninger fra, før vi kan ferdigbehandle søknaden. Vi orienterer deg om status i saken din underveis, via "Min side" på frende.no.