Aktuelt

Slik rydder vi opp etter ID-tyveri

Hender jobber på laptop
Når noen tar over identiteten din og misbruker den vil du ikke stå alene med trøbbelet. Slik hjelper vi deg. 

Du som har innboforsikring hos Frende har automatisk dekning ved ID-tyveri eller nettmisbruk. Så fort vi får beskjed fra deg går saken videre til cxLoyalty, vår samarbeidspartner på området. Der jobber seniorrådgiver Stig Randsborg. 

- Jeg håndterer noen hundre saker i året. Fra store saker som tar lang tid, til enkle henvendelser som løses på et par dager, sier han. 


- Ikke få panikk

- Det første rådet jeg gir til folk som tror de er hacket er: Ikke få panikk. Svindlere vil skape panikk, slik at du reagerer uten å tenke deg om. Pust med magen, sier Stig Randsborg. 

Hvis du får en melding om uvanlig aktivitet på brukerkontoen din, ikke følg lenken. 

- Logg deg heller inn på den aktuelle kontoen din på vanlig måte. Videre er det viktig å få tilbake kontrollen på brukerkontoen din på fort som mulig. Her er noen ting du kan gjøre selv: 

  • Skift passord på alle kontoene dine, spesielt hvis noen har hacket seg inn på e-postkontoen din. 
  • Opprett to-trinnsaktivering der det er mulig. 
  • Sjekk sikkerhetsinnstillingene til brukerkontoene dine. Se etter om det er lagt inn noen nye tilbakestillingsopplysninger, som for eksempel e-postadresse og mobilnummer. 
  • For å være ekstra sikker, legg inn nye svar til kontrollspørsmålene i sikkerhetsinnstillingene. 


Kom fort i gang 

- Det er viktig å komme i gang med opprydningsarbeidet kjapt for å redusere skadeomfanget, sier Stig Randsborg. Ofte er det vanskelig, eller umulig, å stå alene i en opprydding. Da er det godt å ha dekningen gjennom forsikringen. 

- Da gjør vi jobben og vi vet også hvilke rettigheter du har i møte med urettmessige krav fra kreditorer. 

Han har vært borti saker som tar dager, uker, måneder eller år å fikse. Felles for dem alle er at cxLoyalty ikke gir seg. 

- Det som kan trekke ut i tid er at kreditorer går til sak fordi de ikke vil frafalle kravene mot deg, sier Randsborg. 


Får du kontoen din tilbake? 

I mange tilfeller ja, men det finnes ingen garanti. Derfor har svindeljegeren fem råd som du begynne å følge i dag: 

  1. Opprett et godt og langt passord, med store og små bokstaver, tall og spesialtegn
  2. Opprett totrinnsverifisering der det er mulig
  3. Ikke del passordet ditt med noen
  4. Sjekk sikkerhetsstillingene og legg inn kontrollspørsmål som gjør det vanskelige å hacke deg.
  5. Legg inn e-post og mobilnummeret ditt slik at en konto kan tilbakestilles hvis noen prøver seg. 


Ta kontakt! 

Forebygging er noe av det aller viktigste, synes vi. Derfor vil vi at du som har forsikring hos oss skal ha lav terskel for å spørre om råd. 

- Det er bare å ringe for den minste ting. Vi vil knuse myten om at det bare er dumme folk som blir lurt. Veldig ofte er det tilfeldigheter som gjør det. Du er stressa, har dårlig tid eller rett og slett har andre ting i tankene. Da er det lett for å klikke på en lenke du ikke skulle klikket på, sier Stig Randsborg. 

- Ikke klandre seg selv. Ta heller kontakt og be om hjelp eller spør om råd. Det er det smarteste du kan gjøre for å få ryddet opp, sier han. 

Våre forsikringer