Respekten for fartsgrensene varierer stort over landet. Sjekk hvordan det står til i fylket ditt.
Her bor det flest med gassen i bånn
- Vestfold og Telemark – 72 prosent
- Agder – 69 prosent
- Viken – 64 prosent
- Trøndelag – 60 prosent
- Innlandet – 58 prosent
- Oslo – 56 prosent
- Møre og Romsdal – 55 prosent
- Vestland – 54 prosent
- Nordland – 51 prosent
- Rogaland – 50 prosent
- Troms og Finnmark – 47 prosent
Kilde: Norstat, for Frende
Tallene i oversikten viser hvor mange som synes det er greit å kjøre over fartsgrensen hvis sjåføren selv føler at det er trygt.
I snitt sier 60 prosent av oss at det er ok å bryte fartsgrensen. Det synes vi er et altfor høyt tall. Selv "bare litt over" er farligere enn du tror.
Færre dør, men ikke av fart
En dybdeanalyse fra Statens Vegvesen viser at høy fart var en medvirkende faktor til 35 prosent av alle dødsulykkene på norske veier i 2020. I perioden 2011-2020 var høy fart en faktor i 34 prosent av dødsulykkene.
At tallet er stabilt tyder på at vi ikke lærer. Selv om antallet dødsulykker på norske veier går i riktig retning har ikke andelen med høy fart stupt. Fra 2019 til 2021 har antallet trafikkdrepte på norske veier gått ned fra 108 til 87, per år.
Men er det så viktig, da?
Mange tenker nok at en kilometer eller fem over grensen ikke har så mye å si. Men det er feil. Hvis du først bryter grensen litt er det lett for å bli fartsblind og stadig skyve på grensen.
Visste du at...
Det du akkurat klarer å stoppe for når du kjører i 80 km/t, vil du treffe med en fart på 50 km/t hvis du hadde kjørt i 90.
Bremselengden øker betydelig når farten øker. Hvis så mange kjører litt for fort som Frendeundersøkelsen tilsier, er det farlig. Vi håper du tenker deg om og avpasser farten etter forholdene, hver gang du kjører bil.
Ikke tråkk på gassen når våren kommer
Nå gleder mange seg til fine bilturer og frihetsfølelsen på tørre veier i vår. Men husk at da kommer også motorsyklene fram igjen i blindsonen din. Våren er ingen tid for å tråkke litt ekstra på gassen, snarere tvert imot. Det er like viktig å setter sikkerheten først om våren, som andre årstider.