En god reiseforsikring tar regningen hvis du er uheldig på reise, men vel så viktig er det at den sikrer deg riktig behandling når du trenger det som mest. Det oppdaget Ketil på Kreta.
Det var en fin førjulsfredag i den lille innlandsbyen Mires hvor norske Ketil leier en leilighet i vinterhalvåret. Han kjørte som han pleier på scooteren sin på vei hjem.
- Jeg kom mot et ganske beryktet kryss. En pick-up hadde sett meg og stoppet, og det kom en annen bil i motsatt kjørebane. Jeg hadde lysene på og solen sto skrått bak den møtende bilen. Midt i krysset svingte han plutselig over i veibanen min der jeg kom i 60 kilometer i timen, sier bodøværingen Ketil.
Knuste knær
Smellen var uunngåelig. Som tidligere bryter visste Ketil instinktivt at han måtte komme seg unna bilen og rulle bort.
- Jeg rullet 20-30 ganger og landet på hodet i en grøft. Det må være en av de få grøftene i Hellas uten steiner. Der var det mykt gress – heldigvis, sier 52-åringen.
Forbipasserende fra turistbusser og privatbiler stormet til. Snart var også ambulanse og politi på plass. Heldigvis hadde han brukt hjelm. Det var knærne det var gått hardest utover.
Han ble kjørt i hui og hast til akutten på et lokalt sykehus i Mires. De tok av hjelmen og fikk satt på en nakkekrage. Deretter ble han sendt videre til et lokalt sykehus i Heraklion, 50 kilometer nord for ulykkesstedet.
- De stroppet meg fast på båren og sendte meg avgårde. Turen var en selsom opplevelse og stroppene festet de rett over de ødelagte knærne mine, sier Ketil.
- Skittent og ekkelt
Da de kom frem til sykehuset i Heraklion innså Ketil fort at det ikke var et blivende sted.
- Der ville jeg ikke dratt med en flis i fingeren engang. Det var skittent og ekkelt. Jeg hadde også hørt ting om sykehuset fra andre som har vært der tidligere. Flere har sagt at familie og venner må komme med mat selv, og skifte sengetøy for sine kjære, sier Ketil.
Det var uansett ikke lenge legene ville holde ham på sykehuset. Han ble sendt hjem uten at de alvorlige sårene var blitt renset, og uten medisin som skulle sikre at blodet ikke koagulerte.
Ble ikke bedre
Manglende hjelp i en slik situasjon kan føre til for eksempel blodpropp og alvorlige infeksjoner.
- Legene visste at jeg bodde alene, men jeg ble likevel sendt hjem uten rullestol, krykker eller andre hjelpemidler, sier han oppgitt.
Hjemme i leiligheten ga naboer og venner så god hjelp de kunne, men en uke etter ulykken innså han at det ikke ble bedre. Knærne var enormt hovne og begge væsket mellom tre og fem desiliter per døgn. Det verste kneet målte hele 54,5 centimeter i omkrets.
Trengte hjelp
Han skjønte at han trengte hjelp. Grunnet dårlig mobildekning tok han kontakt med en kamerat på Facebook som videre kontaktet Frende.
- Klokken var 23 på en lørdagskveld og innen fem minutter fikk jeg svar. Jeg fikk kjapt oppgitt navn på et anbefalt sykehus og jeg fikk et saksnummer. Det var alt jeg trengte for å få skikkelig hjelp på et skikkelig sted. Søndag morgen var jeg på plass på sykehuset. Det var en helt fantastisk service fra Frende, det skal nesten ikke være mulig. Helt ufattelig, sier Ketil.
Skadesjefen i Frende Forsikring oppfordrer kunder som trenger hjelp fra reiseforsikringen om å ta kontakt med Frende direkte.
- Vår norsktalende vaktsentral har åpent alle dager, hele døgnet, sier Petter Lassen.
Det var også her Ketils henvendelse til slutt endte opp.
Tok kontakt med vaktsentralen
Bodøværingens kompis hadde tatt kontakt med Bertil Storvik fra Brønnøysund, som er salgssjef på Frende Forsikrings salgssenter i Nord-Trøndelag.
- Han sa at Ketil hadde vært i en trafikkulykke, og trengte å komme i kontakt med forsikringsselskapet sitt. Jeg fikk lagt Ketil til på Facebook og fikk kontakt på Messenger, sier Storvik.
Den erfarne salgssjefen har også 20 års erfaring fra ambulansetjenesten.
- Jeg har vært noen turer på Kreta og jeg vet at farten i tettbygde strøk der nede er som på norske motorveier. Så jeg tenkte at han kunne ha mer alvorlige skader enn det som viste seg på overflaten. Da jeg fikk høre mer om ulykken, at han ikke kunne stå og at det rant flere desiliter med betent væske fra begge knærne hver dag var det klart at mannen trengte hjelp.
Salgssjefen kontaktet Frende sin nevnte vaktsentral, som har lokalkunnskap om gode sykehus over hele verden.
- Alt det praktiske ble ordnet veldig fort slik at det ikke skulle være noen ytterligere hinder i veien da han kom til sykehuset. Jeg sjekket om de hadde en lokal kontakt i ambulansetjenesten der nede hvis det var behov for det, noe de bekreftet, sier Bertil Storvik.
- Min plikt å hjelpe
Alarmsentralen har også lege tilgjengelig om det skulle være behov for bistand over telefonen.
- Ketil ville ikke bruke ambulansetransport, men sa at en nabo kunne kjøre han til sykehuset. Han fikk da navn og adresse, samt at jeg sendte han reiseforsikringsbeviset. Jeg sa at han måtte ta kontakt med meg om det skulle være noe mer, og at jeg uansett kom til å ta kontakt neste formiddag.
Bertil Storvik er glad for de gode skussmålene han får for innsatsen.
- Samtidig mener jeg faktisk at det er min plikt, om det er mandag eller søndag, dag eller kveld, å hjelpe kunder som trenger det. Når jeg råder noen til å bli kunde hos oss må jeg også vise at vi er tilliten verdig når de trenger hjelp. Jeg tror det er mange i Frende som tenker slik, kanskje det er det som skiller oss fra andre selskap.
- Flaks du er i live, sa legen
Vel fremme på sykehuset ristet legen oppgitt på hodet over det han fikk se. "Det er flaks at du er i live", sa han.
Uten rensing av såret og medisin mot koagulering kunne blodforgiftning, blodpropp og andre farlige komplikasjoner blitt resultatet. Ketil fikk straks renset sårene og ble satt på intravenøst, antikoagulerende medisin og antibiotika.
Ortopeden kan ennå ikke si noe sikkert om hvor bra kneet blir, først må såret gro skikkelig. Det vil ta flere måneder.
- I journalen min fra det første sykehuset jeg besøkte i Heraklion sto det bare at det var en skinnskade. Men det var jo store innvendige sår. Det er helt utrolig, sier bodøværingen.
Julefeiring på taverna
Etter fem dager på sykehus ble han sendt hjem 22. desember.
- Julen feiret jeg på en taverna med gode venner. Det var veldig koselig. De tok vare på meg og fikk hentet meg hjemme. De er helt utrolige, det er nesten så man blir litt brydd, sier Ketil.
Nå er han innstilt på å bli bra igjen og komme til hektene etter den skremmende opplevelsen. Han priser seg lykkelig for at reiseforsikringen var i orden og for hjelpen han fikk i grevens tid.
- Jeg har alltid hatt reiseforsikring og er veldig glad for det nå. Den reddet livet mitt, sier 52-åringen.