Bedrift

Derfor må du holde pensjonsavtalen oppdatert

Mann som jobber ved PC

Det er viktig å holde pensjonsavtalen til de ansatte oppdatert. Sjekk hva som skjedde med en arbeidsgiver som ikke hadde kontroll. 

Bedriften var i vekst og over fire år kom stadig nye ansatte til. Oppdatering av pensjonsavtalen ble ikke prioritert i vekstiveren før en ansatt lurte på hvilke dekninger jobben hadde. Det ble avdekket at mange ikke var innmeldt i pensjonsordningen og at andre ikke hadde fått meldt inn lønnsøkninger. 

Bedriften kontaktet pensjonsleverandøren og fikk meldt inn manglende sparing over flere år. Regningen? Over 1 million kroner! 

Denne pensjonsfeilen kan føre til store økonomiske tap. Gjør det til rutine å vedlikeholde pensjonsavtalen, og begynn gjerne i dag. 

Noen huskeregler

  • Det er lovpålagt å holde pensjonsavtalen oppdatert 
  • Minst 2 prosent skal spares for de ansatte fra første inntjente krone
  • Alle ansatte fra 13 år har rett på pensjon
  • Pensjonssparing gjelder også for sesongarbeidere, de meldes ut av pensjonsordningen når arbeidsperioden deres er over
  • Ansatte som har samlet lønn fra arbeidsgiver som overstiger grensene for innrapportering i a-meldingen, har rett til å bli meldt inn i pensjonsordningen. For ordinære virksomheter er rapporteringsgrensen 1000 kroner. For skattefrie selskaper og organisasjoner er grensen 10 000 kroner.
  • Innmelding skal skje på ansettelsestidspunktet 
  • Når noen slutter skal de meldes ut av ordningen på siste arbeidsdag
  • Endringer gjøres enkelt i bedriftens nettbank eller på bankens nettside

De oppdaterte reglene for pensjon er gjeldende fra 1. januar 2022. 

Våre bedriftsløsninger