Et økende antall motorsyklister på veiene er et sikkert vårtegn. Men overgangen fra vinter til vår betyr dessverre usikkert veigrep for mange MC-førere.
Skikk og bruk for motorsyklister
- Gjør deg godt synlig for bilister
- Bruk blinklys i god tid
- Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
- Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund
Rustne kjøreferdigheter
Når du nå børster støv av motorsykkelen din må du først og fremst være klar over at det er noen måneder siden sist du satt på sykkelen. MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine. Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig.
Det går begge veier
Det er viktig at sykkelen er i god stand etter vinterdvalen, at førerne ikke blir for ivrige i starten og at det brukes tilstrekkelig beskyttelsesutstyr. Det er også viktig at både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre. Og husk at hensynet går begge veier utover våren og sommeren.. Spesielt bør du passe godt på blindsonen før du skifter felt i rushtiden. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø.
Så hvilken beskyttelsesutstyr trenger du på motorsykkelen? En god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker er det mest essensielle. Gå over utstyret når du tar det frem igjen etter vinteren. Det er viktig å sjekke at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist.
Ikke la deg gruse
Husk også at vei- og føreforholdene kan være skumle for motorsyklister de første vårukene. Ofte ligger det grus og rester etter vinteren igjen på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggeparteier.
Ta vårsjekken på motorsykkelen
- Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.
- Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle.
- Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og rene.
- Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.
- Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk.
Kilde: Trygg Trafikk