Når byttet du sykkelhjelm sist? Beskyttelsen inni forvitrer, og hjelmen bør byttes ofte om du sykler mye. Kanskje hvert år.
- En sykkelhjelm skal ikke vare livet ut. Hvis du ikke husker når din er fra, er det nok på tide å bytte. De mest aktive bytter hvert år, sier kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen.
Distriktsleder i Trygg Trafikk i Østfold, Paal-Gunnar Mathisen, er enig.
- Svette, sammen med regn, sol og normal bruk vil gjøre at materialene i hjelmen påføres større slitasje hos en som sykler mye. Det kan være en god ide å bytte hjelmen hvert år for å være sikker på at den beskytter om uhellet skulle være ute, sier han.
- Laget for én smell
Hvis du bruker hjelmen sjeldnere, oppbevarer den tørt og ikke i direkte sollys er tommelfingerregelen to-tre års levetid for en sykkelhjelm.
- Hver enkelt bør vurdere når den skal skiftes ut basert på bruk og bruksslitasje. Er hjelmen din 10 år gammel bør den imidlertid byttes umiddelbart, sier Paal-Gunnar Mathisen.
- Husk at en sykkelhjelm er laget for én smell, ikke flere. Har du vært i en krasj, bytt med det samme, sier Slettemoen i Frende.
Nesten 5000 personer må ha legebehandling hvert år etter skader på sykkel.
Dette må du sjekke når du kjøper sykkelhjelm
- Sjekk produksjonsdatoen som er oppgitt inne i hjelmen
- Alle sykkelhjelmer skal være merket med CE og EN 1078, sjekk at din har dette
- Prøv ulike merker og modeller for å finne den som passer din hodeform
10 syklister dør årlig
Risikoen for å omkomme eller bli hardt skadet i trafikken er åtte ganger høyere som fotgjenger og hele 13 ganger høyere for syklister, enn for bilførere. Det viser tall fra Trygg Trafikk. Men her er det store mørketall. Blant annet rapporteres kun én av 13 sykkelulykker, ifølge en kartlegging fra Oslo skadelegevakt i 2015.
- En velfungerende hjelm kan være forskjellen på liv og død. Hvert år mister i snitt 10 nordmenn livet i sykkelulykker. 65 blir alvorlig skadet, sier Slettemoen. Sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med mellom 60 og 80 prosent.
Dårlige forhold på veiene
- Det er viktig at alle trafikanter samhandler og tar hensyn til hverandre. Når det er sagt er de aller fleste sykkelulykker eneulykker. Rundt halvparten skjer grunnet dårlige forhold på veien, som for eksempel grus i en sving, sier Mathisen, som mener vedlikehold på veiene må få et større fokus for syklister og MC-førere.
- Det er store mørketall når det gjelder skader på sykkel samtidig vet vi at det er en økning av alvorlige ulykker på legevaktene rundt om i landet, sier Paal-Gunnar Mathisen fra Trygg Trafikk.
- Du vet aldri når et uhell kan skje. Så ikke tenk på hjelmsveisen, men husk istedet det gamle slagordet, bruk hodet og bruk hjelm, sier Slettemoen.
Halvparten bruker hjelm
- 54 prosent av norske syklister bruker hjelm
- Barn er flinkest til å bruke hjelm
- Ungdom er dårligst på hjelmbruk
- Blant voksne bruker flere menn enn kvinner hjelm
Hva er hjelmen laget av?
En sykkelhjelm består av et utvendig skall av polykarbonat eller annet plastmateriale. Deretter kommer et innvendig lag, ofte laget av EPS, et materiale som absorberer støt og fordeler det i hele konstruksjonen. Mange hjelmer har også et MIPS-innlegg, noe som beskytter hodet og hjernen ved støt som kommer inn fra siden, noe som ofte skjer i forbindelse med en sykkelvelt.
- EPS-materialet forvitrer og blir hardere og sprøere over tid. Bruken og utvendig påvirkning avgjør hvor fort forvitringsprosessen skjer, men en ny hjelm er derfor mer funksjonell og sikrere, sier Silja Notø, produkt- og marketingsjef hos Hamax AS, som representerer hjelmmerket Etto.
Slik vedlikeholder du hjelmen
- Hjelmen bør tørkes av og oppbevares tørt innendørs i stabil temperatur. Hvis du bruker den på saltede veier eller svetter mye i den, bør den skylles i rent vann og så tørkes av en gang i blant, sier Notø.
Andre faktorer som påvirker levetiden til en sykkelhjelm er UV-stråling, sur nedbør, hårprodukter og temperatursvingninger.
- Hvis du er usikker på om den fortsatt bør brukes, anbefaler vi å gi den en skikkelig klem. Bruk begge hender og press ganske så hardt inn fra hver side, og forfra bakfra. Hvis hjelmen da gir etter i form av knirkelyder og at man ser at det er sprekker i den indre konstruksjonen, bør hjelmen kondemneres og erstattes, sier Silja Notø.