I et svært krevende forsikringsmarked leverte Frende et historisk resultat på 401 millioner kroner, mot 44 millioner året før.
De 15 sparebankene som eier Frende Forsikring er svært godt fornøyd med en solid bunnlinje, og en avkastning på egenkapitalen på 23,2 prosent som følge av konsernets gode resultater.
- Frende Forsikring leverer et meget godt år med en svært sterk utvikling fra 2018. Det er lagt ned et imponerende arbeid i 2019 med en tydelig strategi, noe som gjenspeiles i det meget sterke resultatet. Sparebanken Vest er meget tilfreds med utviklingen og ser frem til videre positiv utvikling og ytterligere vekst i salg av Frendes forsikringer, sier Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest, som er største eierbank i Frende.
Frende Forsikring, som har hovedkontor i Bergen, er blant de mest-voksende forsikringsselskapene i Norge også i 2019, med en bestandsvekst på 7 prosent. Markedsandelen på landsbasis er på 3,5 prosent, mens i Vestland, på Sørlandet og i Helgeland der de største eierbankene har sine lokalkontorer er markedsandelen mellom 10 og 15 prosent.
- Vi fokuserer sterkt på å lykkes med distribusjon til bankkundene, og her er det fremdeles store muligheter for vekst, sier konsernsjef Vegar Styve.
Årets forsikringsresultat er godt, og betydelig bedre enn fjorårets. Det forsikringstekniske resultatet i skadeselskapet er kraftig forbedret etter et krevende 2018, og risikoresultatet i livselskapet er det beste i Frendes historie. Sammen med svært god finansavkastning har dette gitt Frende det desidert beste årsresultatet til nå.
Et høyt antall vann- og frostskader, en rekke store branner og høy skadefrekvens på bil- og reiseforsikring året før resulterte i en nødvendig snuoperasjon i 2019.
- Vi har tatt godt grep og gjort en rekke tiltak for å styrke lønnsomheten etter at forsikringsbransjen opplevde et 2018 med mange skader og relativt svake resultater, sier Styve. Også i 2019 er erstatningssakene mange og store, men mindre hyppige.
Selv i et år med krevende tiltak for å bedre skaderesultatene, viser uavhengige undersøkelser at vi har svært høy kundetilfredshet og lojale kunder. Frende ble igjen kåret til Norges beste kundesenter innen forsikring på Call Center Dagene, og fikk topp tre hos Kantar og Tekna under Kundeservicedagene. I den landsomfattende bransjestudien EPSI Rating viser 2019-resultatene Norges beste kundetilfredshet i forsikring og Norges beste skadeoppgjør. De siste ni årene har Frende den høyeste snittskåren på kundetilfredshet i bransjen.
- Et av våre sterkeste kort er rådgivere som genuint bryr seg om kundene. Vi går mot strømmen og måler ikke medarbeiderne i detalj på tid og produksjon, slik mange kundesentre tradisjonelt gjør. Hos oss er vi opptatt av den gode rådgivningen og at kundenes behov blir ivaretatt, sier Vegar Styve.
- Det ser vi igjen i tilfredse medarbeidere og stor pågang når vi utlyser ledige stillinger, sier han.
Konsernet har etter hvert blitt en betydelig arbeidsgiver i Bergen. Bare i 2019 er det opprettet 20 nye stillinger ved hovedkontoret, halvparten på IT, hvor det meste av utvikling og drift skjer med dyktige ressurser internt, og ikke i utlandet.
For 2020 venter Frende at den positive resultatutviklingen fortsetter.
- Vi forventer fortsatt god vekst, og et enda større bidrag fra forsikringsdriften i 2020, sier konsernsjef Vegar Styve.