Rannveig og Stian Fotland opplevde alle foreldres feriemareritt da sønnen ble funnet bevisstløs i bassenget.
Det er en varm sommerdag i badebyen Guardamar i Spania. De to søstrene Rannveig og Heidrun har sammen med sine respektive menn og barn leid et koselig sommerhus med eget basseng. I bassenget leker barna Thea (11) og Elias (8) sammen med onkelen sin, Torkell.
Ingen er forberedt på det som snart skal skje.
“Tenk om han ikke får puste”
“Ikke tull, Elias!”. Torkel hører Thea rope. Først rolig, så desperat.
Elias ligger urørlig med hodet ned i vannet.
Best når det gjelder
Onkelen forstår alvoret. På refleks kaster han Elias opp på land. Heidrun roper på foreldrene Rannveig og Stian med høy, skjelvende stemme. Mamma Rannveig slipper alt hun har i hendene, rett ned i gulvet.
- Jeg hørte med en gang på Heidruns stemme at noe var galt. Jeg løp ut mot bassenget. Der så jeg Elias ligge ved bassengkanten med Torkell og Heidrun bøyd over seg, forteller Rannveig om den dramatiske dagen for tre år siden.
Elias er bevisstløs. Men i stedet for å være slapp, er Elias helt stiv og stram. Kjeven er låst, hendene var knytt sammen.
- Det første jeg tenkte var “jeg må åpne kjeven hans. Tenk om han ikke får puste”, forteller Rannveig.
Haster til sykehuset
Refleksene til Rannveig tar over. Sammen med de andre voksne jobber hun for å åpne munnen til Elias slik at han får frie luftveier.
Ingen vet med sikkerhet hvor lenge Elias er bevisstløs, men sekundene føles som en evighet.
Til slutt våkner Elias, fortumlet. Han skjønner ikke hva som har skjedd, annet enn at de voksne er veldig redde.
- Vi forstod at Elias måtte få legehjelp, sier Rannveig.
Alt skjer veldig fort. Pass og telefon blir glemt igjen i huset. Ingen av dem vet helt hvor de skal, annet enn at Elias må få medisinsk hjelp.
Søk på GPS-en foreslår et legekontor i Guardamar, men når de kommer dit viser det seg å være en helsestasjon. Fortvilet setter de kursen videre til Torrevieja, hvor de finner et privat sykehus. Der forklarer de hva som har skjedd, at de er norske og at de har forsikring.
Ubegrenset dekning
- Men vi hadde ikke med oss pass eller helsekort, og først da tenkte jeg “Oj, vi må ringe forsikringsselskapet”.
Rannveig og familien har reiseforsikring fra Frende. De ringer for å forklare situasjonen.
- Vi var veldig urolige, men damen vi snakket med fikk roet oss ned og forsikret oss om at Elias skulle få all den hjelpen han trengte. Det var godt å slippe å bekymre seg for det, oppi alt det andre, sier Rannveig.
Ifølge Einar Brekken, fagsjef i Frende, er bud nummer én å kjøpe en helårs reiseforsikring. Å reise uten er et sjansespill.
- Å bli innlagt på sykehus i utlandet er ikke gratis. Dersom du ikke kan dokumentere at du kan betale for deg, kan du enten bli nektet behandling eller ende opp som gjeldsoffer for resten av livet, sier Brekken.
Dersom du har behov for medisinsk hjelp i ferien, stiller Frende garanti for behandling, og dermed trenger du ikke å bekymre deg for dekningen på forsikringen.
- Frende stiller garanti for behandling så snart vi blir varslet. Frendes reiseforsikring sikrer medisinsk behandling, og alle utgifter til lege og medisiner blir dekket. Har du behov for hjemtransport, blir dette også dekket av forsikringen.
Døgnåpen norsk alarmsentral
Som Rannveig opplevde, kan språkbarrierer og at du ikke er kjent på stedet, føre til ekstra stressende situasjoner når krisen er et faktum. Derfor er det godt å vite at Frendes alarmsentral er døgnåpen. Frende er dessuten det første forsikringsselskapet med en norsktalende vaktsentral.
"Uansett hvor du er; for at Frende og alarmsentralen skal kunne hjelpe deg, er det aller viktigste, at du kontakter oss"
Gry Monica Hellevik
- Vi hjelper deg å finne riktig legekontor og sykehus med god medisinsk standard. Vi kan også booke legebesøk, stille betalingsgaranti slik at du slipper å betale for behandlingen selv, og være behjelpelig med transport til og fra legen, forteller Gry Monica Hellevik, operasjonssjef i Falck Global Assistance, som drifter alarmsentralen.
- Uansett hvor du er; for at Frende og alarmsentralen skal kunne hjelpe deg, er det aller viktigste, at du kontakter oss, understreker hun.
I all dramatikken tenkte Rannveig ikke på å ringe Frende før etter at de hadde ankommet sykehuset.
- Hadde vi ringt før vi kjørte, ville vi blitt veiledet til et sykehus med en gang. Det hadde spart oss for den ekstra bekymringen det var å kjøre rundt og lete etter legehjelp til Elias, sier hun.
- Følte oss veldig ivaretatt
Tilbake på sykehuset i Spania ble Elias grundig undersøkt, blant annet med MR og elektroder på hodet. Undersøkelsene viste at alt stod bra til med Elias, og etter er par dager fikk han dra fra sykehuset og fortsette ferien sin. Rannveig er imponert over behandlingen familien fikk av Frende.
- De ringte oss jevnlig både når vi var på sykehuset og etter at Elias ble skrevet ut. Vi fikk mye bedre oppfølging enn jeg noensinne hadde forventet. Vi følte oss veldig ivaretatt, sier hun.
Også etter at familien kom hjem til Norge, har de blitt godt fulgt opp av Frende. Til og med tapte feriedager som følge av Elias sitt sykehusopphold, fikk Rannveig tilbake.
- Feriedagene hadde jeg ikke tenkt på en gang, før Frende opplyste meg om det. Der og da var tankene kun på at Elias skulle ha det bra, sier Rannveig.
Utrolig takknemlige
I dag er det en livlig gutt som leker i familiens hage på Osterøy utenfor Bergen. Ingen vet helt hvorfor Elias fikk et anfall den dagen under ferien i Spania. Noe lignende har aldri skjedd hverken før eller siden.
- Det var en forferdelig traumatisk situasjon jeg ikke unner noen. I ettertid er vi utrolig takknemlige for at det gikk så bra, sier Rannveig.
De siste åtte årene har Frende sin reiseforsikring blitt kåret blant best i test, og den er også rimeligst av de beste.