– Vi går fra å være små til å bli litt større, sier Camilla Hoddevik. Sammen med privat- og bedriftskundene gikk hun fra Granne til Frende i januar.

Kundeforholdet blir flyttet automatisk
Du kan sitte helt rolig i båten. Du møter de samme dyktige og kjente medarbeiderne og blir ivaretatt på den samme gode måten. Les mer her.
Nyheten om salget kom i september.
– Alle var positive. Vi har helt like verdier, noe som gjør at vi føler oss veldig trygge på at dette blir en god ordning både for oss og for kundene våre.
Blant felles verdier er et mål om å gjøre det enkelt for folk og bedrifter å leve et trygt og bekymringsløst liv med riktige forsikringer.
Sterkere samarbeid gir flere fordeler for kundene
– Kundene er nysgjerrige og spente på hvordan dette blir, sier Ida Strandheim Pedersen, rådgiver for privatkunder. 6000 privatkunder og 1900 bedriftskunder har fått beskjed om at de beholder de samme avtalene og vilkårene som før, og at overføringen til Frende vil skje gradvis gjennom året. Det skjer når de har hovedforfall. Selskapene sørger for en smidig overgang.
- I praksis vil kundene merke liten forskjell når overgangen til Frende er på plass, forteller Ida, og rådgiver Geir Bertil Aspehaug bekrefter at det gjelder for bedriftskundene også:
– Kundene vil fortsatt ringe samme telefonnummer og snakke med samme rådgiver på samme kontor som alltid. Og servicen blir selvfølgelig like god, sier bedriftsrådgiver Geir.
Han legger til at kundene han har vært i kontakt med, er positive og at de blir fulgt tett opp når hovedforfallet nærmer seg.
– Når kundene får vite at vi blir del av et større miljø, får enda bedre støttefunksjoner, og kan tilby løsninger og produkter som vi tidligere ikke hadde, ser de verdien og fornuften i dette.

Ida legger til at med Frende i ryggen vil kundeopplevelsen totalt sett bli enda bedre:
– Det beste med dette er at vi blir del av et solid, større selskap som ønsker å satse på oss og lokalmiljøet. At Frende er eid av banker, åpner også for nye muligheter. Og vi håper på et godt samarbeid med bankene her i regionen, sier Ida.
Vil bygge finanshus i Ålesund
Erik Bjordal, konsernsjef for salg og marked i Frende, sier samarbeidet mellom Granne og Frende skaper muligheter for å etablere et finanshus i Ålesund.
– Ålesund fortjener et kraftfullt finanshus med alle tjenester samlet på ett sted og sterkt fokus på kundetilfredshet. Dette vil være et attraktivt sted for både kunder og rådgivere, sier han. 1. mars åpnet Frende sitt første finanshus i regionen, i Ulsteinvik, sammen med blant andre Sparebanken Vest.
Konserndirektøren legger til at han er glad for at Granne valgte Frende til å forvalte sin forsikringsportefølje, siden begge har et ønske om å sikre arbeidsplasser og utvikle regionen.

– Vi er enige om at forsikring skal være trygt, enkelt og nært. Derfor er det viktig for oss å være til stede lokalt.
Han trekker også frem at Frendes gode samarbeid med Sparebanken Vest vil styrke distribusjonen og tilstedeværelsen i et område som er viktig.
– Vi gleder oss til å utvikle regionen videre til det beste for kunder og ansatte!

Granne satser og samarbeider
Granne vil fortsatt ha full satsing på maritim forsikring, med planer om å styrke sin posisjon i markedet ytterligere. Det tette samarbeidet med Frende sikrer at kundene fortsatt får den gode kundeservicen de er vant til, samtidig som nye muligheter åpner seg.
– Når vi nå blir en del av Frende, skal vi samarbeide tett med Granne som fortsetter sin satsing innen det maritime – her kan vi utfylle hverandre på en god måte, sier Camilla.