Forsinkelser og kanselleringer er frustrerende og fortvilende. Dette bør du gjøre hvis du er uheldig.
- Det første du bør gjøre er å kontakte selskapet du reiser med. Hør hva de dekker som følge av forsinkelsen og når du kan forvente å få reise videre, sier skadesjef på reise i Frende Forsikring, Petter Lassen.
Forbrukerrådet sine nettsider informerer om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise
Enten du har bestilt turen gjennom byrå eller flyselskap direkte bør du begynne der. De bør ha god informasjon om situasjonen på sine nettsider, på flyplassen, togstasjonen eller annet sted du skal reise fra.
- Forbrukerrådet sine nettsider informerer om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise. Der kan du lese om rettigheter og kompensasjon på reiser med fly, tog, buss og taxi - eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier Lassen.
Opplevelsene kan være tapt
Konsertbilletter eller andre aktiviteter og opplevelser du har planlagt kan være tapt ved en forsinkelse. Det er ikke sikkert dette dekkes av reiseselskapet eller forsikringen.
Som et av få selskaper dekker Frende imidlertid billetter til ett arrangement og en overnatting på hotell hvis transporten din er forsinket med mer enn åtte timer. Dekningen gjelder opptil 5000 kroner per person.
Dekket ved dårlig vær, streik eller terror?
Det er viktig å vite at du ikke har krav på kompensasjon uansett ved en forsinkelse. På nettsidene sine skriver Forbrukerrådet at du ikke er dekket hvis det er "ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne være unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet" som er årsaken til innstillingen.
Eksempler på dette er dårlig vær, streik, terror eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Dette har du krav på
Hva du har krav på varierer ut fra hvor langt du skal reise og hvor langvarige problemene blir.
- Byrået eller flyselskapet skal tilby ny flyreise og måltider, drikke eller overnatting om forsinkelsen er lang nok. Alternativt skal du få refundert reisen. Du har mulighet til å legge ut selv for ting som mat og overnatting eller du kan la selskapet hjelpe med dette. Hvis du gjør det selv, husk å ta vare på alle kvitteringer og vis måtehold med det du bruker penger på, sier Frende sin skadesjef.
Merk også at det kan være at du har krav på økonomisk kompensasjon hvis forsinkelsen eller kanselleringen skyldes teknisk trøbbel, manglende mannskap til transportmiddelet eller liknende som flyselskapet har kontrollansvar for.
Når bør du kontakte forsikringsselskapet?
Hvis du ikke får dekket alle ekstrakostnadene forsinkelsen eller kanselleringen gir deg på denne måten er det fornuftig å kontakte forsikringsskapet ditt. Dekningene til forsikringsselskapene varierer. Derfor er det viktig å sjekke selskapene opp mot hverandre før du kjøper reiseforsikring.
Petter Lassen forteller hva som er dekket hos Frende i forbindelse med forsinkelser eller kanselleringer:
- Kjøp av nødvendige klær og utstyr når bagasjen din er forsinket
- Overnatting eller ny flyreise når kanselleringen skyldes værforhold eller tekniske feil med inntil 6000 kroner per sikret
- Tapt arrangement og hotell når ankomsten er forsinket over åtte timer på grunn av værforhold eller tekniske feil
- Innhenting av videretransport når transportmiddelet ditt er forsinket som følge av værforhold eller tekniske feil og du ikke rekker frem til neste reiseetappe som følge av forsinkelsen
Tips for å unngå reisestresset
- I travle perioder med mange reisende er det ekstra viktig å beregne god tid. Husk også på dette når du bestiller reiser med flere etapper. Er du sikker på at du har nok tid til neste flyvning? Hvis du har for dårlig tid og burde forstått dette selv er det ikke sikkert at forsikringen kan hjelpe deg. Pass også på å sjekke at for eksempel togstrekninger, kjøreruter eller liknende ikke er påvirket av planlagt vedlikeholdsarbeid i perioden du skal ut å reise, sier skadesjefen.