Bysykler er populære i flere norske byer. - Vi ser svært få som bruker hjelm på bysykkel. Det bekymrer oss.
- Alle kan låne seg en bysykkel, når som helst. Det er det som er så praktisk med dem. Men det gjør også at mange uerfarne syklister og turister blir en del av et for dem ofte ukjent trafikkbilde. Da er det ekstra farlig å droppe hjelmen, sier kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen.
- Det må lages et system der man kan leie bysykler med hjelm, mener Paal-Gunnar Mathisen, distriktsleder for Trygg Trafikk Østfold.
Tusenvis av skader i året
Bysykler er enkle å leie og enkle å sette fra seg. De er nyttige for å tilbakelegge korte distanser inn og ut av bykjernen. Mange tar også i bruk bysyklene etter at de har drukket alkohol.
- Det kan bli mange svært farlige situasjoner ut av det, alkohol hører ikke hjemme verken på sykkel eller i trafikken generelt, sier kommunikasjonssjefen i Frende.
Nesten 5000 personer må ha legebehandling hvert år etter skade på sykkel.
- Det kan virke som om folk ikke tror at ulykker skjer på korte turer, og derfor dropper hjelm, sier hun.
Slik velger du riktig sykkelhjelm
- Finn en hjelm som passer hodet og behovet ditt
- Sørg for at hjelmen er godkjent i henhold til europeiske standarder – se etter CE og EN 1078.
- Velg en hjelm du faktisk ønsker å bruke.
- Pass på at hjelmen sitter riktig.
- Og husk: bruk hjelm hver gang du skal på sykkeltur.
Hjelmpåbud i fremtiden?
Mathisen i Trygg Trafikk er enig.
- Folk på bysykkel er ikke sikret mot hodeskader. Vi håper at hjelmutleie tilknyttet bysyklene presser seg frem på sikt. Hvis det blir et hjelmpåbud på sykkel i fremtiden må det på plass, sier han. Fokuset bør være på å være best mulig rustet ved en ulykke.
- Tilbudet med syklene er supert. Det er en effektiv måte å komme seg rundt på, det er bra for miljøet og det er godt for helsen. Men en syklist er alltid en myk trafikant, så hjelm kan Re helt avgjørende om uhellet er ute, sier Slettemoen i Frende.
Store mørketall om sykkelulykker
Risikoen for å omkomme eller bli hardt skadet i trafikken er åtte ganger høyere som fotgjenger og hele 13 ganger høyere for syklister, enn for bilførere. Det viser tall fra Trygg Trafikk. Men her er det store mørketall.
- Er norske byer godt nok tilrettelagt for syklister?
- Det er fremdeles en lang vei å gå for at alle storbyene blir godt nok tilrettelagt for syklister generelt og bysykler. Her må syklistene i større grad prioriteres når det snakkes om byutvikling. Utviklerne må ta på seg "sykkelbriller" for å lage systemer som ivaretar syklistene i større grad enn i dag, sier Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk.