For mange er vår og sommer synonymt med båtliv. Når båtværet er fantastisk drar mange på lengre turer i mer ukjente farvann.
Da er forberedelsene ekstra viktige. Har du hatt service på motoren? Skiftet utslitte deler, diverse filter og slangeklemmer? Ta en sjekk av tilstanden på slangene og skroggjennomføringer om bord, og ha med deg nødvendig verktøy.
Sjekk også at du har nok drivstoff til turen og planlegg hvor du vil fylle.
Topp fem båtskader
- Skade på motor/skrog
- Synking
- Redning
- Maskinskade
- Tyveri av båt
I 2020 ble det meldt om 13 500 skader på fritidsbåt i Norge. Det er en kraftig oppgang fra snaue 11 000 i 2019. Det kostet forsikringsbransjen mer enn 600 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge. Havari var årsaken til halvparten av alle skadene.
Hvert år ser vi at skrogskader og motorskader er dominerende. Skademeldingene til oss i Frende viser at folk går på grunn eller kjører på flytende gjenstander. På båter mellom 15 og 25 fot, eller "hyttebåter" som de ofte blir kalt, er det stort sett snakk om skader på propeller og undervannshus.
Statens Kartverk anslår at det kan være 35 000 uoppdagede grunner i norske farvann. Skjær som er dårlig merket, eller ikke merket i det hele tatt, er spesielt farlige. I trangere farvann, der uhell og grunnstøtinger gjerne skjer holder det ikke med kartplotteren. Her bør du også kunne bruke papirkart.
Hvis uhellet er ute
Ha i bakhodet hvem du skal ringe til ved problemer eller nødsituasjoner på båttur.
Telefonnummeret 02016 ett du bør huske. Det er Redningsselskapets servicenummer hvor du treffer kompetente servicefolk med operativ erfaring, som kan hjelpe med små og store problemer i forbindelse med båtturen - før du trenger hjelp fra en av de 50 redningsskøytene.
Hvis uhellet virkelig er ute eller det står om liv, ringer du politiet på 112, til lands eller til vanns.