Flystreik er frustrerende og fortvilende for deg som skal reise. Dette har du krav på.
Blir du rammet av streik i et flyselskap, er det flyselskapets ansvar å ta vare på deg.
Er flyavgangen forsinket mer enn fem timer eller kansellert på grunn av streik, kan du enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig - eller ved en senere anledning om du ønsker det.
Du har krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands eller tre-fire timer på utenlandsflyging avhengig av reiselengde, eller ved kansellering. Du kan også ha krav på overnatting og videretransport.
Vi anbefaler at du sjekker Forbrukerrådets flykalkulator, som viser hva du har krav på.
Hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt, møter du til oppsatt tid på flyplassen.
Det er flyselskapet ditt som skal hjelpe deg om det blir streik. Reiseforsikringen dekker ikke følger av streik.
Reiseforsikringen kan hjelpe deg hvis du blir syk og må avbestille. Hvis noe uforutsett skjer på vei til flyplassen, eller hvis du blir syk, skadet eller utsatt for tyveri eller bagasjeproblemer mens du er på tur.